söndag 22 maj 2011

Kalasdagar

Här har jag gjort en tårta av färdig tårtbotten. Köpt färdigt marsipanlock och rosa marsipanrosor. Man får vara lat när man kan.Tårtan ligger på ett fat med fot som jag har limmat ihop.

Här är 8 ljus tända för dottern som fyller år.

Bakade oxså några goa kladdkakor.Receptet kommer här: (Gäller för en stor kaka i löstagbar form,jag gjorde i små aluminium formar istället det blir ca 20 st.) 2ägg. 3 dl socker. Vispas till skum. 2 tsk vaniljsocker. 2 msk kakao. 1 1/2 dl mjöl. 100gr smält smör. Röres ihop. Lägg i en form med löstagbar kant,smord med smör och kokos. In i ugnen i 175 grader, 20-25 min.  Chokladsås: 100gr smält smör. 4msk socker. 2 tsk mjöl. 2 tsk kakao. 1 dl grädde. 1 dl mjölk. Sjudes i en kastrull i 5 min.  Låt den gräddade kakan svalna lite grand. Häll sedan på chokladsåsen. Ställ kakan i frysen. Blir mkt godare då. Tages fram 1 tim innan servering om det är en stor kakform annars bara 15 min för små kakor.   Lycka till Kram Sofie

Inga kommentarer: